Sounds Like(s) Reviews – Kanipchen-Fit

760109Iedereen die mijn recensies leest, weet dat ik vaak en graag naar Solbakken verwijs. De laatste keer nog in mijn recensie van de laatste The Fire Harvest. Ontsproten aan de resten van LUL – beste Nederlandse bandnaam ooit, samen met God – is de Friese band wellicht een van de meer unieke bands uit de vaderlandse indierockgeschiedenis geweest, en zeker een die een groter platform had verdiend. Zo zal iedereen beamen die de handvol platen van Solbakken wel heeft gehoord. Net zoals dat zij zullen begrijpen dat ik deze recensie open met een referentie naar deze Friese indierock koningen; dat gitaargeluid, de aanslag, de ritmiek in die aanslag, het is iets dat we buiten Solbakken alleen maar bij Lul hebben gehoord.

En dat is niet vreemd. Empee Holwerda was namelijk de man van dat typische Solbakken geluid en is daar nu verantwoordelijk voor bij Kanipchen-Fit, de band die hij samen met Gloria Williams in 2004 in New York oprichtte. Na Multibenefit is dit het tweede album van het echtpaar, nu aangevuld met drummer. En dat tweede album is een godszegen. Politieke geladen scherpe teksten, ondersteund door pompende en even scherpe noiserock. De samenzang tussen Holwerda en Williams is goud, zeker in het omgevende noise bad klinkt het net alsof de combinatie aangeboren is. Combineer dat met de poëtische maatschappijkritische teksten en dit kleine half uur Fries geworteld maar internationaal klinkende noiserock is goed voor een klein half uur kippenvel.

Eerst luisteren, dan geloven? Dat kan. De Pakrammel van 23 juni open ik met het titelnummer van de revolutionair-rood gekleurde ep.

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).