Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Sounds Like(s) Best Kept Secret – Beach Slang


Eens in de zoveel tijd komt er een band voorbij die bij mij vanaf het eerste akkoord terugwerpt op de primaire muziekreactie van mijn vijftien, zestien jarige ik; de voet op de bank terwijl de rechterarm in grote zwaaibewegingen langs een fictieve gitaar raast en de linkerarm deze fictieve gitaar tegelijkertijd in wijdse worpen door de lucht slingert. Als de plaat eenmaal wat bekender is, dan wordt de oefening uitgebreid met sprongen van de ene hoek van de bank naar het tafeltje in het midden en door naar de andere hoek van de bank, terwijl gelijktijdig de teksten – of dat wat ik denk te horen – op luid volume worden meegebruld, “We are young, we are drunk.”. Het moet een heel spektakel zijn voor de toevallige passant die mij door de huiskamer zie stuiteren en wijdbeens hangend aan de stofzuigerstang ziet hangen, opgepompte aderen kloppend in mijn nek van het volle volume dat ik uit mijn longen druk. 

De afgelopen jaren gebeurde mij dit onder andere bij Japandroids, Metz, elke nieuwe plaat van Dinosaur Jr. en SeBaDoh, een heerlijke primaire reactie op ongecompliceerde overweldigende gruizige gitaarplaten. En van de week overkwam het mij toen ik <I>The Things We Do To Find People Who Feel Like Us</i> van <b>Beach Slang</b> aanslingerde. Gewoon 27 minuten lang keihard muziek genieten. “Just gimme indie rock!”, zong SeBaDoh ooit op SeBaDoh VS. Helmet, een credo dat Beach Slang hoog in het vaandel lijkt te hebben en wat bij mij alle triggers op “JA! GAAN!” zet, waarna ik op het nummer “I Break Guitars” mijn fictieve crème witte Fender Jazzmaster kapot ram op de rand van de bank. Wham! Bam! Sorry, buurman! 

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).

Geef een reactie

