Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Sounds Like(s) Astronaute – Petrichor

Astronaute – Petrichor #np #nowplaying

A photo posted by Tjeerd van Erve (@cirt) on

Bijna was ik de Belgische band vergeten, een digitale ep is niet genoeg om mijn aandacht voor drie jaar vast te houden. Hoe mooi de debuut ep Myriad ook is, met zijn traag slepende melancholie, de eersteling van het Belgische kwartet verdween in de digitale kast en daarmee verdween de band op den duur in van de opslaglades in mijn hoofd onder het kopje ‘slapende informatie’.

Maar nu komt Astronaute dan eindelijk met een opvolger, in de vorm van een negen nummers tellende langspeler. Donkerder en zwaarder dan die eerste leg en daarmee ook indringender. Wat echter het meest intrigerend is, is die stem. Pas wanneer iemand je vertelt dat de zanger Myrthe Luyten heet besef je dat je naar een zangeres aan het luisteren bent. Die diepe donkere stem legt zoveel treurnis in de tergend slepende americana van Astronaute dat je niet anders kunt dan mee te worden gesleurd in deze muzikale herfst.

Waarop het moment is aangebroken waar ik laat merken dat ik de betekenis van de titel van het album heb gegoogled. Petrichor is namelijk de naam die wordt gegeven aan de geur die komt van aarde die net is beregend. Een geur die past bij de treurnis van de herfst, maar even goed hoort bij de hoop van een nieuw begin. Men ruikt die geur immers pas na de regenbui die de droge aarde leven gaf.

En daarmee dekt de titel de negen nummers op deze langspeler perfect. Hoe zwaar en verloren Luyten ook klinkt, hoe traag en hopeloze de muziek ook voortsleept, ergens blijf je geloven dat achter de bezongen gebroken relaties en aflopende liefdes nog hoop lonkt. Luisterend naar Petrichor besef je waarom Luyten drie jaar nodig had om tot deze eerste langspeler te komen. Mijn vermoeden is dat als ik opzoek ga naar interviews die voorafgingen aan deze release, ik daar zal lezen dat Luyten na Myriad te maken kreeg met een relatie die spaak liep en dat ze dat voor deze plaat van zich af heeft geschreven. Om nu weer verder te kunnen. En dat is mooi. Dat Luyten nu verder kan, en dat wij daar deze parel aan over houden.

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).

Geef een reactie

