Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Sounds Like(s) 10Daychallenge – The Dark End Of The Street

Van Maarten kreeg ik de opdracht om Facebook tien dagen lang te vullen met mooie of voor mij betekenisvolle liedjes. Maar waarom mij beperken tot Facebook als ik er ook gewoon Maarten’s eigen blog mee kan vullen. En op dag twee een nummer van The Afghan Whigs, een van de bands waar van ik met zekerheid durf te zeggen dat deze in mijn top tien staat van meest geluisterde bands en waarvan Gentlemen naar alle waarschijnlijkheid – ik heb het niet bijgehouden – de meest gedraaide plaat uit mijn gehele platencollectie is. Sterker, hij staat nu weer op en als het correct heb, is dat de derde keer, het kan ook de vierde keer zijn, in 2016. En ik denk dat ik vandaag ook maar meteen de vijfde keer er tegen aan gooi.
Soms zijn er namelijk platen waarna je even helemaal niets anders meer wil horen, alleen maar die plaat. Gentlemen van The Afghan Whigs is zo’n album (Waarom leg ik HIER uitgebreid uit). Toen ik The Afghan Whigs voor het eerst hoorde, in een uitzending van Villa 65 of Nozems A-go-go, het bandje ligt nog ergens op zolder, was ik meteen verkocht. En toen ik de plaat van iemand op cassette had kunnen tapen, heb ik dat bandje weken zo niet maanden op herhaling in mijn walkman gehad. Vast tot ergernis van de mensen in mijn krantenwijk, want al folderend blèrde ik ongegeneerd elke uithaal van Greg Dulli mee. Achteraf heb ik weleens gehoord dat ik in de wijk bekend stond als de “zingende” krantenjongen. 
Even goed, die cassette is weg, op en het moment dat Gentlemen van bij Aadsplatenzaak voor een “zacht prijsje” in de bakken stond is hij mee naar huis gegaan om data tot op de dag van vandaag de zelfde uitputtende behandeling te krijgen als die cassette heeft gehad. Een nummer kiezen van deze plaat is dan ook een onmogelijke zaak, allemaal zijn ze goed en allemaal kruipen ze onder mijn huid, maar ik ben nu aangekomen bij “What Jail Is Like”, dus plaats ik een nummer dat op de gelijknamige EP stond, een soul cover die de band ook speelde tijdens die sessie in de VPRO studio en ook zo ook geen van de nummers op Gentlemen tekort te doen. 

[youtubehttp://youtu.be/cvA0DHP96x0]

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 5 februari 2016 door in sounds like(s) de oude doos, tjeerd van erve, tjeerd van erve schrijft..., Video en getagd als , , .
