Sounds Like(s) Reviews – DIIV

‘Is The Is Are’. De titel van het tweede album van DIIV wekt de indruk dat Zachary Cole Smith, het hart van de band, in de vier jaar tussen ‘Oshin’ en zijn opvolger zich heeft verdiept in het existentialisme van Sartre en ‘Het Zijn en het Niet’ van kaft tot kaft heeft gelezen. Geen direct betekenisvolle samenhangende zin, maar wel een zin die nog even door blijft klinken.

‘Is The Is Are’ is met zeventien nummers namelijk een lange shoegaze wegdroom-pop plaat geworden. Duidelijke geïnspireerd door de grote postpunk namen van de jaren 1980 En begin jaren 1990 – The Cure en The Sound, maar ook Sonic Youth (soms zou je zweren dat je Kim Gordon hoort zingen) of My Bloody Valentine – gooit de band al sterke popnummers in een grote echoput vol schreeuwende en schelle gitaren om het daar vervolgens als een muzikale toverdrank weer uit te halen.
Iets waar de ritmesectie een belangrijke rol in speelt. De combinatie van de rudimentaire recht-toe-recht-aan drums en de speelse melodische baspartijen zorgen ervoor dat ‘Is The Is Are’ door alle zeventien nummers heen hypnotiserend door swingt. Het zorgt er zelfs voor dat je soms baalt dat een nummer na drie tot vier minuten al is afgelopen. Dat had ook best een kwartier of meer mogen door drammen.
Dat maakt ‘Is The Is Are’ ondanks zijn zeventien nummers dan ook geen seconde te lang, eerder tekort. Een album dat je dan ook met plezier nog een keer opzet om nog eens weg te drijven op de speelse en poppie shoegaze van DIIV en dat met deze speelse en poppie shoegaze ook weleens de weg naar een groter publiek kan open. Zeker als DIIV dit de komende festivalzomer nog eens kracht weet bij te zetten met een paar welgekozen droommomenten op de Europese festivalweides.

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).