Sounds Like(s) Reviews – Marble Sounds: Tautou

In De Volkskrant van woensdag 13 januari werd Marble Sounds al getipt als een van de bands die je op Eurosonic moest gaan zien. Alleen al op de twee eerste albums van de Belgische band een begrijpelijke aanrader, met Nice Is Good en Dear Me, Look Up heeft het vijftal rond Pieter van Dessel immers allang bewezen koning van het intieme liedje te zijn. Opererend in een veld ergens tussen Death Cab For Cutie en The Notwist weet de band je met kleine gebaren een warm melancholisch bad in te trekken. Maar dat hadden we allemaal al sinds 2010 kunnen constateren, of in 2013 toen de band dankzij een onverwachte hit een iets groter publiek wist te bereiken.

Het is echter vooral Tautou dat mij benieuwd maakt naar de nieuwe live optredens van deze Vlamingen. Zoals het eerste woord van deze plaat al verraadt zijn er een paar kleine ‘changes’ in het geluid van Marble Sounds geslopen. Veranderingen die live waarschijnlijk ook oor een fijne afwisseling in de intieme melancholie van de voorgaande platen kan zorgen. Marble Sounds heeft namelijk een zekere euforie gevonden op deze derde langspeler, die zich uit in een aantal fijne melodische erupties en pakkende meeblèr refreintjes. Zo is het refrein van ‘Set The Rules’ al naar een keer luisteren niet meer uit het hoofd te branden, dit niet in de laatste plaats door de prachtige opbouw naar dit groots uitgeschreeuwde refrein. Zoals Marble Sounds in staat is om je warm te omhelzen met kleine melancholie, zo blijkt het ook in staat je mee te nemen in reis langs grootse meeslepende gebaren.
Niet dat dit nu een enorme draai in het geluid betekent, Marble Sounds is bij eerste beluistering herkenbaar als Marble Sounds al USB Hewitt alleen Marc omdat de band nog steeds uit kleine en simpele arrangementen werkt en de nadruk op de intimiteit ook zeker niet uit het oog verloren is. Maar er zit gewoon weg wel meer opbouw in de nummers. Iets wat op Tautou perfect werkt, maar live – tussen, in afwisseling met het oudere werk – ook zeker zijn vruchten moet afwerpen. Het maakt Marble Sounds in ieder geval een van de bands om in de gaten ten houden dit jaar.

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).

2 reacties op “Sounds Like(s) Reviews – Marble Sounds: Tautou