Sounds Like(s) Re-issues – The Comsat Angels

ficiton

Voor de derde keer in tien jaar wordt het materiaal van The Comsat Angels opnieuw uitgebracht. Het goede nieuws is dat ze zowel op vinyl als op CD beschikbaar komen en dat voor het eerst ook Chasing Shadows en Fire On The Moon worden meegenomen. Albums die al jaren niet meer verkrijgbaar zijn.

Waiting For A Miracle, Sleep No More en Fiction behoren tot de standaardwerken van deze band uit Sheffield. Dit keer worden ze als dubbelaar gereleased. Vergeleken met vorige re-issues staan er geen verrassingen op. Behalve als je niet beschikt over Time Considered. Het album waarop alle sessies voor de BBC zijn verzameld. Deze zijn nu netjes toegevoegd. Fiction is destijds hun derde album. Er ligt wat druk op de band vanuit de platenmaatschappij. Sleep No More is goed ontvangen, maar is geen verkoopsucces. Deze opvolger moet daar verandering in brengen. After The Rain is de eerste single. Duidelijk een andere sfeer uitademend. Een bewuste keuze van de band. Los van de druk van Polydor wil Stephen Fellows de zwaarmoedigheid van Sleep No More op dat moment geen vervolg geven. Op Fiction klinken The Comsat Angels nog steeds onmiskenbaar als zichzelf, maar het lijkt alsof ze meer licht aan het einde van de tunnel zien. Composities als What Else, Not A Word en Now I Know klinken daardoor wat zonniger. De onderhuidse spanning en dynamiek die hun muziek kenmerkt, is gelukkig nog steeds aanwezig. Hetzelfde geldt voor de beklemmende vocalen van Fellows en de typerende drumpatronen van Mik Glaisher. Doordat de heruitgaven steevast worden aangevuld met For Your Information, It’s History en Do The Empty House is Fiction als re-issue meer in balans. Het album verbindt het frisse van Waiting For A Miracle met de zwaarmoedigheid van het tweede album en voegt daar een nieuwe dimensie aan toe. Terugkijkend is Fiction daardoor het enige juiste antwoord van The Comsat Angels op Sleep No More.

Deze recensie stond eerder op Luistertips. Geschreven door Hans Blankendaal.