Sounds Like(s) Reviews – Baby Deeleman

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Het is half negen wanneer de verlichting in de Pauluskerk plots wordt gedimd. Er is nog geen beweging op de verhoging voor het spreekgestoelte waar drie lege stoelen de zaal in staren, maar van achter uit de kerk loeit het orgel op. Niet de gebruikelijke lange tonen die normaal in de Hervormde Kerk de psalmen begeleiden, maar een vol een speels spel wordt op het orgel losgelaten. Vanaf de stoelen valt enkel het hoog opgestoken rood/oranje haar van Baby Dee te herkennen die voor de opening van de avond plaats heeft genomen achter het orgel. Op de trappen naar het orgel zitten Tonnie Dieleman en René Everts te wachten tot het moment dat ook zij zich bij Baby Dee kunnen voegen; snel galmen “Genade”, klarinet en en kerkorgel van het balkon, een beloftevol begin voor wat een muzikaal avontuurlijke avond lijkt te worden.

Het is een aardig stel, de drie die even later op een rij voor de kansel hebben plaatsgenomen; stuk voor stuk lijken ze zo uit de boekenkast van mijn kinderen gelopen. De excentrieke Baby Dee zou zo door kunnen gaan voor de goede heks uit Assepoester, of dat kruidenvrouwtje aan de rand van het dorp waar je al jaren van vermoedt dat zij ook magische krachten bezit; Broeder Dieleman floreert als altijd in zijn rol als Grote Vriendelijke Reus, nu eens geaccentueerd door zijn broek op hoogwater en geheel rechts van hem laat Everts zijn klarinet dansen met de uitstraling en inzet van de Rattenvanger van Hamellen. Elk voor zich al een persoonlijkheid die de bezwerende krachten van de muziek in de vingers heeft, gezamenlijk maken zij magie en laten zij de muziek klinken als het kabbelen van de rustig zingende zee. Een organisch, haast natuurlijk geheel, zij op haar accordeon, hij met zijn Zeeuwse tong en de rattenvanger met zijn riet.

Hoewel de drie maar voor een drietal shows dit gelegenheidstrio vormen, lijken zij al jaren muzikaal met elkaar verbonden. Zo organisch en natuurlijk klinken de nummers die voor onze neus lijken te ontstaan. De paar nummers die Broeder Dieleman of Baby Dee alleen spelen zijn ijzersterk, Dieleman als de Zeeuwse troubadour, Dee als een verhalende stadschroniqueur die het balg-instrument in haar handen van traditioneel tot experimenteel wapen weet te verbuigen. Het is allemaal prachtig, en in de setting van de kerk extra innemend. Maar wanneer zij zich gedrieën over de nummers van Dieleman of nieuwe, speciaal voor deze gelegenheid geschreven, nummers buigen, verschuift het geheel zich naar een hoger niveau; een synergie van de losse delen tot een groter, hoger geheel. Even mogen we mee in de magie en wordt de kerk weer iets van een groter geloof, dat warm en mysterieus zich over ons ontfermt. Even kabbelen we mee op die rustig onveranderlijk immer veranderende voortkabbelende Zeeuwse zee. Het licht vermenigvuldigend water, dat ook in het voorlaatste nummer wordt bezongen van een avond die dan een avontuurlijk geheel blijkt te zijn geworden.