Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

The Daily Inktcubate – Merzbow

 Noise, het is geen genre dat ik thuis met regelmaat luister. Sterker, ik kan me niet heugen wanneer de laatste keer was dat ik een noise album thuis heb opgezet. Noise – en ik doel hier dus niet op noise rock, de dissonante versie van gitaarrock ontstaan uit de wave en posthardcore van de jaren 1980 – is voor mij een muzieksoort die je live moet ervaren, niet op een stereoset die toch nooit het fysiek drukkende volume kan bereiken dat in een live setting op je ingewanden kan drukken.

Maar het is een genre dat me intrigeert; waar ligt de basis, de noodzaak, voor de zoektocht naar deze extremiteiten in muziek? Muziek is immers meer dan muziek, het is een weerspiegeling van bredere culturele ontwikkelingen, zo ook bij deze obscure en vaak pijnlijke kunstvorm. Dus, terwijl ik braaf mijn indierock platen bleef afdraaien, dook ik in de literatuur. Japanoise van David Novak om precies te zijn; een korte monografie waarin de Amerikaanse muziekprofessor in de ontstaansgeschiedenis van de noise duikt, vanaf begin jaren 1990 tot nu (of 2012, het jaar waarin hij dit boek wist af te ronden).

Een geschiedenis van feedback, die door de eerste Noise artiesten werd losgekoppeld van de rock ‘n’ roll waarin het in de jaren 1960 voor het eerst een functionele plaats in de muziek kreeg. Een geschiedenis van technologie, die het mogelijk maakte om die losgekoppelde feedback tot instrument te maken waar de extreem gelaagde lawaaimuur uit kon worden opgebouwd. Een stamboom van invloeden en voorname artiesten in het genre en weergave van de (Japans) etnografische achtergrond waar in deze stamboom wortelt, die al snel vanuit het land van de Rijzende Zon haar vertakking naar Noord-Amerika kreeg.

En in Nederland. In Tilburg bijvoorbeeld zag ik een goede 10 jaar geleden hoe die Noise ook in mijn Industriestad voedingsbodem vond. Vatican Analog als episch centrum voor de afwijkende herriemakers. Van dichterbij zie ik al jaren Orphax, mijn broer, worstelen met de louterende werking van noise, soundscapes en elektronische muziek. Iets wat in 2014 weer samenkwam in het Optimus Prime Noise Festival, naar mijn weten het grootste noise georiënteerde festival in Nederland. En ook A Million Squeeks Will Do You No Harm, uit Eindhoven, weet maar altijd goed om te gaan meet deze Japanse muzikale erfenis.

Maar daar lees je uiteraard niets over in Japanoise; Merzbow daarentegen is een naam die wel vaak terugkomt in deze boeiende uiteenzetting van het ontstaan van Noise. Een pionier en voorbeeld voor velen in het genre, met een zeer eigen en karakteristiek geluid dat door kenners (door mij niet dus) uit duizenden wordt herkend. En die zelfde Merzbow staat dit jaar meerdere avonden op Incubate. Een feest dat je minstens een keer in je leven moet hebben ervaren, want hoe goed Novak het geheel ook weet te beschrijven, bevatten en tot leven brengt; Noise moet je ervaren, tot diep in de ingewanden. Diep.

TvE

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).

2 reacties op “The Daily Inktcubate – Merzbow

  1. Pingback: The Daily Inktcubate – Merzbow, Melvins en God-Weet-Wat | Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021 => tilburg@sounds.nl

  2. Pingback: The Daily Inktcubate – Merzbow | tjeerdvanerve

Geef een reactie

