sounds Like(s) Reviews – Ought

Ondanks dat More Than Any Other Day een van de leukere indierock platen uit 2014 was, had ik niet de tijd gevonden om al aandacht aan Ought te geven die de Canadezen verdienen. Weinig bands die op een vergelijkbaar originele wijze omgaan met de erfenis uit de jaren 1980 postpunk, in combinatie met de dreiging van de postrock die er jaren 1990 uit voortvloeide. Alsof Wipers, David Byrne, Steve Albini en Rodan samen komen op een langspeler. Of korter, Ought klinkt als een postpunk die thuis hoort op Constellation Records. Juist ja, het label van onder andere Godspeed You! Black Emperor en Thee Silver Mt Zion; bands die van lang uitgesponnen sfeeropbouw houden. Iets wat Ought dus ook graag doet en wat het, buiten dat de band uit Montreal komt, vast ook bij Constellation Records heeft gebracht. Kortom, helemaal in mijn straatje, deze plaat en deze band. En toch had ik er nog niets over geschreven.

Gelukkig helpt de productiviteit van de Canadezen mij hier uit de brand en kan ik mijn gemis binnen een jaar goed maken met de opvolger van dit indrukwekkende debuut: Sun Coming Down. Acht nummers die in de lijn van de eersteling liggen, maar tegelijkertijd ook een stuk feller en grimmiger uit de speakers knallen. Sun Coming Down is in alles een rauwere en energiekere plaat dan zijn voorganger, maar dit zonder de dreinende dreiging van de voorganger uit het oog te verliezen. En juist hierdoor valt Sun Coming Down in een extra laag aan duister. Grauw en uitzichtloos bijna werkt de band zich door acht tergende tracks die stuk voor stuk de hoop uit je lenden timmeren. Voorman Tim Beeler ontpopt zich tekstueel als een moderne Schopenhauer wanneer hij bejubelt of betreurt (ik ben hier niet helemaal over uit) dat hij de dood niet vreest, want er staat hem toch niets anders meer te wachten. Nu blijkt hij een zin later ook al niet meer bang te zijn om te dansne, want ook dat is het enige dat hem nog rest. Maar toch, ondanks het mooie weer en de viering die hij bezingt, lijkt dat eerder een zonnige feestdag voorafgaand aan de Apocalyps, en laat dat nu precies zijn hoe ik mijn postpunk het liefst geserveerd krijg.

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).