Sounds Like(s) Reviews – EZTV

Er zijn verschillende wegen die naar Big Star leiden. Zo is er de kleine kans dat je de band die op meesterlijke wijze het geluid van The Beatles vermengde met een rauwe rock rand al hebt leren kennen in de vroege jaren 1970, gewoon omdat je er echt bovenop zat. Een waarschijnlijker pad begint in de jaren 1980 bij R.E.M. of The Replacements, omdat deze er zelf graag en vaak naar verwezen. Zelf speelde ik toen nog in de zandbak en moest ik wachten tot het begin van de jaren 1990 toen ik via The Posies en Teenage Fanclub in aanraking kwam met Alex Chilton en kornuiten. Een ontdekking waar ik nu nog vaak van geniet en met mij velen, zo heb ik de laatste jaren ontdekt.

Ook de drie van EZTV horen bij die velen. Welk pad zij hebben bewandeld om bij Big Star uit te komen weet ik niet, maar ik stel mij zo voor dat het debuut dit trio een goede ingang kan zijn tot een zoektocht naar de bron van dat geluid. Calling Out ligt namelijk perfect in de driehoek Teenage Fanclub, The Posies en Big Star. Met een beetje goede wil zou je zelfs kunnen zeggen dat EZTV het middenpunt is van een vijfhoek, mocht je daar nog The Replacements en Go-Betweens aan toevoegen.

Een goed half uur goede popliedjes, met pakkende melodieën, aandacht trekkende harmonieën en goed gevuld met snerpende gitaar-erupties. Calling Out kent geen minpunt, geen moment van inzinken of een liedje waar je liever even aan voorbij gaat, en is daarmee een heerlijke gruizige powerpop-plaat. Een puur genot voor de fans van dit genre, ook al heb je het allemaal al eens gehoord. En voor degene die dat niet zijn? Laat dit de eerste stap zijn op je weg richting Big Star, want zonder Big Star leven, dat is geen leven.