Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Sounds Like(S) Howler – World Of Joy

Geen betere plek natuurlijk om Howler te luisteren dan op een zonovergoten strand. Een lichte bries, zacht zeegrind tussen de tenen en lichtgroen kabbelend water tot aan de horizon. Er is mij net verteld dat er vandaag kwallen huizen onder deze lage golven, Medusa noemen ze die hier, en dat we dus op moeten letten. Voor mij vertaald oppassen zich tot “de schaduw van de parasol opzoeken en met mijn nieuwe roze vouwkoptelefoon over die klaarblijkelijk bedrieglijk liefelijk kabbelende zee staren”.

20140802-181529-65729432.jpg
Af en toe blader ik wat in mijn boek, Rip It Up And Start Again, Postpunk 1978-1984, maar meestens hups ik op mijn strandstoel, genietend van World Of Joy. Tien aanstekelijke garagepunk nummers met flarden Shoegaze maar even goed doorspekt met invloeden van de kleinste reus van de pop; Prince. Vooral in ‘Here’s The Itch That Creeps Through My Skull’ (I don’t wanna be rich or famous no more) is de mid jaren tachtig incarnatie van Prince onontkoombaar in geluid en compositie, zij het wel met een Bruce Springsteen adapt op de vocalen.

Een fijne verbreding ten opzichte van het debuut twee jaar terug, vooral ook in combinatie met de tekstuele verdieping die sinds America Give Up. In nummers als ‘Al’s Corral’, ‘Don’t Wanna’ en dat nummer met die ellendig lange titel met een hint naar Prince klinkt Howler zelfs bijna relativerend verheven. Mooi, maar gelukkig niet te dominerend en passend afgewisseld met heerlijke lofi classic rock rakkers; van die tweeënhalve minuut tellende aftikkers waar The Ramones nooit veraf zijn. Lichter, luchter, maar vooral enorm aanstekelijk. En daarmee staar ik gaarne uren over een kwal geladen zee. Maar – fuck it! – nu er in, de hel met de kwallen en even zwemmen in vrijheid; geen genot zonder een beetje dreiging en gevaar immers.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 augustus 2014 door in Sounds Like(s) Reviews, tjeerd van erve schrijft... en getagd als , .
