Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Sounds Like(s) The Antlers – Familiars

the-antlers-familiar-611x328Elke keer na het laatste nummer van Burst Apart kun je mij onder de tafel vegen. Bijna zes minuten balanseer ik op de rand van het janken, voortgesleept door de tergend slepende indie-wals van The Antlers. Schoonheid in eenvoud, samengebald in directe en pijnlijke soul; op Putting The Dog To Sleep mogen ze mij ten grave dragen.

Familiars, het vijfde album van het trio, gaat verder op die lijn: negen nummers vol tergend onderkoelde soul. Negen nummers om kapot op te gaan. Negen keer pijn, melancholie en tranen, aangezet door de soulvolle stem van Peter Silberman sta ik bij Familiars al snel weer boven de afwas te janken. Met enkel tegelaars* legt het trio vakkundig een knoop in mijn maag, die niet weg gaat tot de laatste toon totaal is weggeëbd.

Knuffels en confirmatie

Mijn handen zoeken tussen het bestek naar knuffels en confirmatie, terwijl subtiele ingezet blazers Peter Silberman’s woorden subliem maar klein georkestreerd naar hemelse hoogte blazen. Hemelse hoogte, maar wel woorden die gaan over diepe dalen, gebroken relaties en verloren kansen. The Antlers breken me juist door niet te exploderen of het bombast op te zoeken, maar door klein te blijven. Door achter een simpel gitaar motiefje in mineur een extra ijzige gitaarmuur op te trekken, door blazers te laten wenen op een wijze die Kyteman groot maakte in Nederland, door onderkoeld rustig en ingetogen op mid tempo door de te schuifelen.

LEES VERDER OP CULT WAAR DEZE RECENSIE EERDER VERSCHEEN

Over Cirt

Ik schrijf over muziek en aanverwante zaken voor verschillende media, zoals NU.nl en Gonzo (Circus).

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 16 juni 2014 door in Sounds Like(s) Reviews, tjeerd van erve schrijft... en getagd als , , , , , , , .
