Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Sounds Like(s) EMA – The Future’s Void

Fuck California, You(!) made me boring“.

Elke keer wanneer nieuws of beelden uit Californië de revue passeren, moet ik aan EMA denken en dan vooral de wijze waarop zij deze zin uitspuugt op Past Life Martyred Saints. Venijnig, onderkoeld fel en hels scherp komen de woorden van diep. Dit is niet provocatief gespeeld, maar oprechte diepgeworteld frustratie met de “sunshine state”. Dat hoor je. Dat voel je. En al helemaal live, zoals als afsluiter in de Kleine Zaalvan 013 op Incubate in 2011. Juist bij dat nummer, tijdens die zin gingen de rillingen door de zaal. Rauw, gemeend en uitermate fijn getimed. Voor NU.nl concludeerde ik toen dat EMA de toekomst had, of althans alle potentie om die te gaan maken.

20140328-143749.jpg
Het heeft echter wel even geduurd alvorens EMA besloot daad bij mijn woorden te voegen, maar nu het zover is verzilverd zij ze niet. Nee, zij ze verguld ze. The Future’s Void overtreft op alle vlakken de spannendste momenten die mevrouw Anderson op het debuut heeft gecreëerd. Drie kwartier lang springt EMA van het ene hoogtepunt naar het hoogtepunt, zo rap en zo sterk dat je bijna gaat geloven dat pieken de norm zijn. In een broeierige mix van noise, lichte flarden elektronica en pop laat zij met haar band het liefelijke bedreigend klinken, geeft zij warmte aan angst en snijdt zij dunne pijnlijke sneetjes in je bovenhuid. Maar bovenal heeft zij de hele verzameling aan vergelijkingen met jaren 1990 noise, indie rock en Riot Grrrl iconen in de afgelopen drie jaar van zich afgeschud. Een ieder die nu nog denkt te kunnen wijzen naar Kim Gordon, Hole of andere boze dames, heeft niet geluisterd. Een ieder die dat wel doet hoort namelijk hoe een eigen en uniek geluid The Future’s Void biedt. Gezien de geluidsopbouw, het palet waarbinnen gewerkt wordt, de lage elektronische noise zou een vergelijking met Rooie Waas hier zelfs meer op zijn plek zijn. Zij het dat de Amerikaanse hier de herrie incorporeert in het traditionele pallet, maar wel een zeer prominente rol geeft. Een prominentere dan de gitaar, zo lijkt wel.

Noise als basisingrediënt om folk, pop, hiphop en grunge te maken, alle puur Amerikaans en het liefst allemaal tegelijkertijd. Het levert drie kwartier lang een broeierig sfeer op, gedragen door diepe bassen, waarbij de spanningsboog voortdurend steeds strakker komt te staan. Steeds strakker, maar nooit komt het schot. Beste voorbeeld daarvan is het haast benauwende “Smoulder”, dat in geluid inderdaad enkel voort schroeit en schroeit, maar nooit ontvlamt. Lagen ruis, hiss, echo en de stem van Erika Anderson in zware vervorming verpakt, wordt je door deze vijf minuten slepende geluidsterreur de stereo ingezogen. Om er vervolgens in een noise versie op ragga hiphop uit te worden gespuugd met “Neuromancer”. EMA op haar rauwst. Het zijn nummers waar nauwelijks een gitaar in komt kijken. Een moderne kijk op Industrial, als je wil, waar hiphop of folk door heen is gedraaid. Nummers waarna “As She Comes” in al haar ingetogenheid als zegen lijken te komen. Even rust, warm omarmd door een zachte tegelaar. Maar het zijn ook nummers waar je graag naar terugkeert, juist omdat ze zo consumerend zijn. Net als eigenlijk heel The Future’s Void, een perfect uitgebalanceerde plaat die je opzuigt, grijpt en een paar keer door de kamer werpt en dat louterend laat voelen om je daarna koesterend en liefdevol met een dreigende lullaby in slaap weet te wiegen. Al zou in “100 Years” de wereld naar de klote gaan, je vindt het goed want Erika fluistert het in je oren over niet veel meer dan een handvol piano akkoorden. Hoe leeg de toekomst ook moge zijn, hij is in ieder geval van Erika M. Anderson. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 28 maart 2014 door in Incubate, Sounds Like(s) Reviews, tjeerd van erve schrijft... en getagd als , , , , , .
%d bloggers op de volgende wijze: