Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Requiem voor een baslijn – Mike Starr

Het was 21 februari 1993. De hele dag had ik met koorts op bed gelegen, maar die avond stapte ik op de fiets. Onderweg naar Noorderligt, op zak mijn kaartje voor het dubbelconcert Screaming Trees/Alice In Chains. In 5 minuten of zoiets uitverkocht en ik had er een.

Toen ik de zaal instapte rolden de gebroeders Conner al met gitaar en alles over het podium, terwijl Mark Lanegan stoïcijns tussen deze koprollen zijn teksten bromde. Eerlijk is eerlijk, dit was voor mij de hoofdact, en Alice In Chains was mooi meegenomen.

Heel mooi meegenomen. Want welke drugs Layne Staley dat moment ook hebben ogen genoten, over hoeveel monitorboxen hij ook struikelde, Alice In Chains sneed door de ziel. Althans, dat is hetgeen mijn geheugen mij nu vertelt. Muziek die ik begreep, hoewel ik mij in mijn verslavingsdrang beperk tot koffie en sigaretten.

Maar met het geheugen zal ik het moeten doen. In 2002 liet Layne Staley al het leven na zich iets te enthousiast in de verlokkingen van de drugs te hebben geworpen. In 2007 hergroepeerde de band zich weliswaar met een nieuwe zanger en in 2009 een prachtig album. Maar ondanks alles heeft dat nooit de dreiging en intensiteit van 1992, 1993 voor mij gehad. Een band die nooit meer terug kan komen, en nu ook letterlijk gehalveerd is. Het heeft er namelijk alle schijn van dat bassist Mike Starr de wereld heeft verlaten in de armen van dezelfde geliefde als Staley deed. De man van die baslijn die zich sinds 1992 in mijn huid heeft gegroefd, heeft de dood gevonden.

Jerry Cantrell hebben we gelukkig nog wel. Stem en gitaar.

Tjeerd



Geef een reactie

