Nieuwlandstraat 33 => 013-5456021

Maarten Koehorst's Record Store

Herfstmuziek – Goodbye, Dear Friend

(Door Tjeerd) Terwijl de zon laag over de velden net buiten Moergestel schijnt, schalt uit mijn boxen de stem van John McCauley. Rauw, een beetje vies en verdomde eerlijk. Maar vooral ook net op het verkeerde moment. Tranen zwellen op in mijn ogen wanneer Deer Tick met krakende stem afscheid neemt van een overleden vriend, ‘…and you carry on/in pictures and in songs…’. Ik zit in mijn auto om afscheid te gaan nemen, om plaats te geven aan verlies en heb al de hele dag alles kapot gerationaliseerd. Maar hier is niet tegen op te redeneren. En dat is ook meteen de basis voor mijn haast onbegrensde liefde voor muziek.

Ook over muziek kun je uren lang redeneren, historische duiding geven, invloeden benoemen en in hokjes en subhokjes duwen. Maar uiteindelijk valt alles maar in twee categorieën in te delen; muziek die raakt en muziek die niet raakt. Muziek die het genot vergroot, die jubelmomenten onderstreept, die de geboorte van je kinderen accentueert, maar ook de messen tussen de ribben plaatst en begint draaien om daarmee de pijn te versterken, de poorten naar de ogen open zet. Mijn liefde voor muziek ligt in de emoties die het bloot legt. En dan is vernieuwing, uniciteit, duiding en techniek toch even helemaal niets waard. Dan is Sigur Ros de muziek bij mijn eerste zoon, Snow Patrol bij de tweede en Deer Tick de tranentrekker bij dit afscheid, en waarschijnlijk ook bij het mijne.

7 reacties op “Herfstmuziek – Goodbye, Dear Friend

  1. Ellen
    31 december 2010

    Ik kan weer een liedje toevoegen in de categorie *tranentrekkers*.
    Mooi Tjeerd.

  2. WB
    31 december 2010

    Terwijl het lied me de keel dichtknijpt lees ik de mooie woorden!

  3. Pingback: Fleetwood Mac met ballen | DeJaap

  4. Pingback: Over Radiohead, Ren & Stimpy en een houtblok | DeJaap

  5. Pingback: Tegeltjeswijsheden en (geen) stemadvies op muziek | DeJaap

  6. Cirt
    15 maart 2012

    Reblogged this on tjeerdvanerve.

  7. Pingback: Herfstmuziek – Goodbye, Dear Friend | tjeerdvanerve

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 31 december 2010 door in tjeerd van erve schrijft..., Video en getagd als , .
